Namdalingen
Kallesignal: LCYX - IMO 9018828 - Hjemmehavn: Namsos
Dagens rederi: Fjordcharter Norway, Haus
|
Status: Charter
|
Loa: 22,5 m
Br: 7,62 m Dr: 1,1 m BRT: 138 | NT: 55 |
Passasjerer: 106
Fart: 25 knop Verft: Lindstøl Skips & Båtbyggeri (296) NMD |
Motor: 2 x MTU 12V185TE92
BHP pr motor: 913 | KW: 672 Fremdrift: Propell (Servogear VD 800A) Skrog: Aluminium |
23. august 1990:
Levert fra Lindstøl Skips & Båtbyggeri (296) til Namsos Trafikkselskap, Namsos. Loa: 22,5 m, br: 7,62 m og sertifisert for 106 passasjerer med en fart på 25 knop. Satt i rute Namsos - Rørvik. 11. oktober 2000: Omdøpt til "Namdalingen II" for å frigi navnet til nybygget. 17. januar 2001: Lagt i opplag etter leveringen av "Namdalingen" 5. juni 2003: Drift overført til Fosen Trafikklag, Trondheim. Innleid for rute Trondheim - Vannvika. 20. juni 2003: Tilbakelevert, drift overført til Namsos Trafikkselskap, Namsos. 26. oktober 2003: Solgt til Rederiet TSF - Osterøy/Trygve Tønnesen, Haus. Omdøpt: "Hardangerprins" 27. desember 2004: Drift og eierskap overført til Bergen-Nordhordland Rutelag AS, Bergen. 17. april 2008: Påkjørt av "SotraOil" ved kai hos Skjøndal Slip, Damsgård. Betydelige skader på fartøyet etter sammenstøtet 5. desember 2011: Satt i rute Bergen - Frekhaug - Knarvik. 30. januar 2012: Ruten nedlagt. 12. mars 2015: Drift overført til Fjordcharter Norway, Haus. Eierskap overført til Fjordboats Norway, Haus. 26. juli 2017: Brann i maskinrom ved Brattholmen kai, Sotra. 44 passasjerer og et mannskap på 3 ble evakuert. Varmegang i vifte årsak til røykutviklingen. |