HISTORIE OM NORSKE HURTIGBÅTER (1960 - 2025)
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker

SES Norcat

Kallesignal LNHV - IMO 8413784 - Hjemmehavn: ​Måløy
Siste rederi: Ulstein Shipping, Ulsteinvik
Siste status: Observert i Banjul med slagside etter havari (oktober 2005)
Loa: 32,2 m
Br 11 m
De: 3,23 m
BRT: 299 | NT: 109
Passasjerer: 270
Fart: 42 knop
Verft: Brødrene Aa (170)
DNV +1A1, R25 Light Craft
Motor: 2 x M2 GM DDA 16V-149TIB
BHP pr motor : 2442 | KW: 1797
Fremdrift: Propell
Skrog: Plast
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Bergen (bakerst) (juli 1984)
Picture
Foto: Tim Pixsson, ved kai Rødvig (juli 1992)
Picture
Foto: Kåre Haga, ved kai Stavanger (mars 1993)
Picture
Foto: Kåre Haga, Byfjorden Stavanger (1993)
12. juli 1984:
Bygget ved Brødrene Aa, Hyen. Loa 32.2 m, br 11 m og sertifisert for 270 passasjerer og en fart på 40 knop. Verftet benytter fartøyet for demonstrasjon og fremvisning. 
18. juli 1984:
Leid ut til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Bergen - Måløy.
10. november 1984:
Tilbake til verftet. Justeringsarbeid med bakgrunn i driftserfaringene.
Desember 1984:
Satt i Flaggruten, Bergen - Haugesund - Stavanger. Senere satt i rute Bergen - Måløy
Mars 1985:

Fremdriftssystem byttet til vannjet.
Påsken 1985:
Leid ut på ny til Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Florø. Satt i rute Bergen - Nordfjord.
7. juni 1985:
Nytt skjørtsystem for å utjevne trykket, byttet hos Brødrene Aa. 
24. oktober 1986:
Kjøpt av Troms Fylkes Dampskipsselskap, Tromsø. Omdøpt: "Fjordkongen". Hjemmehavn: Tromsø. 
Satt inn i rute mellom Tromsø - Harstad. 
11. september 1987:
Plukket opp en person som hadde hoppet i sjøen etter båten han var i begynte å brenne. 

5. november 1990:
Omdøpt "Fjordkongen II",
13. mars 1991:
Eierskap overført til Eikefjord Marine, Eikefjord. Hjemmehavn: Florø
Mars 1992:
Solgt til Ulstein Shipping, Ulsteinvik.
3. juli 1992:
Omdøpt: "Ulstein Surfer"

Utleid til Stevns Linien, Rødvig (Danmark). Planlagt satt i rute Rødvig - Stralsund (Tyskland), men av uvisst årsak kom ikke fartøyet i rute.
24. juni 1993:
Utleid til Sørland Cruise AS. Satt i rute i Oslo - Arendal.
8. august 1993:
Ferdig i rute.
26. oktober 1993:
Registrert i NIS, Florø. Kallesignal: LNHV3
Juni 1994:
Leid ut til Estonian New Line, Tallinn (Estland) og satt i rute Tallinn - Helsinki. Seiler sammen med "San Pietro"
Desember 1994:
Utleie avsluttet.
11. juni 1996:
Solgt til Gozo Channel Co. Ltd. (Albadria Sh. A.) Valetta, Malta og omdøpt "Victoria Express". Satt i rute Mgarr - Valetta.
30. september 2002:
Solgt til Pleasure Sports Gambia Ltd, Gambia. Omdøpt: "Barada Princess"
Oktober 2005:
Observert i Banjul (Gambia) med slagside etter havari. Videre skjebne ukjent.
Nettstedet drives av Weebly. Administrert av Nordhost
  • Forside
  • Hurtigbåter
    • Seiler fortsatt i Norge
    • Nybygg
  • Om oss
    • Kilder
    • Vil du bidra?
  • Aktuelle saker